Van Malang via Solo naar Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joost - WaarBenJij.nu Van Malang via Solo naar Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Joost - WaarBenJij.nu

Van Malang via Solo naar Jakarta

Door: Jos.

Blijf op de hoogte en volg Joost

27 Februari 2010 | Indonesië, Batavia

Weer even tijd en gelegenheid om ons reisverslag te updaten.

Dinsdag 23/2 hebben we vanuit Malang een tripje gemaakt. Om 1.30 uur AM per minibus vertrokken in alle duisternis naar het viewpoint Penanjakan, waar we omstreeks 04.00 uur AM aankwamen. Donkere wegen, steeds maar verder omhoog, maar overal langs de weg ook stalletjes met een lampje en een slapende verkoper van fruit of eten of .....

De zonsopkomst was prachtig. Ik stelde me er na Dieng eigenlijk niet erg veel van voor, naar in een woord 'prachtig' dus. Rode gloed, rode wolken, stoom uit de Bromo en uit de Smeru op de achtergrond. Top.

Vervolgens de afdeling naar de caldera over een onbeschijflijk slechte weg. Ergens in de vlakte werden we 'gelost' om te voet, nee we weigerden de veelvuldig aangeboden paarden, naar de Bromo te gaan. Na een wandeling van zo'n 20 minuten stonden we onderaan de trap net 247 treden. En opnieuw was het bovenaan prachtig. Prima zicht, zij het wisselend, op de krater in de diepte.

De trip werd voortgezet met een rit over de caldera, eerst alleen naar dus zand, daarna savannen en daarna weer omhoog over een smal tegelpad de hoogte in. De dalen zijn ook hier weer bekleed met groentenvelden a la Dieng, al ziet het er daar war strakker uit.

Volgend object een waterval. Fikse wandeling omlaag o.a. via een malle bamboebrug naar de voet van een waterval (air terjun) op een plek waarvan ik de naam niet heb meegekregen. Toch ook leuk, al was het een iets minder spectaculair, maar wel natuurlijker, dan die in Tawangmangu.

Laatste stop van ons tripje was Candi Jago, een Boeddhistische tempel behorend tot de zgn. ring van de Singosari tempels in Tumpang, ten Z.O. van Malang. Mooi beeldhouwwerk, maar niet echt opzienbarend.

Omstreeks 12.30 uur weer terug bij ons hotel in Malang. Goed geweest!
De dag verder doorgebracht met koude koffies in de koffiebar naast het hotel en slapen, slapen en niet te vergeten slapen; volledig ontregeld dagritme, geen luch en zelfs geen diner gebruikt vandaag ....

Woensdag 24 februari met de bus terug naar Surabaya (2 uur) en vervolgens met de trein naar Solo (ruim 4 uur) omdat we daar nog niet geweest waren en om de lange treinreis naar Jakarta te breken.

Donderdag Solo 'gedaan'. Een museum aan de overkant van ons hotel met oude gamelaninstrumenten c.a. bekeken en ook de kraton van de Susuhunan van Solo. Mooi! Veel meer toegankelijk dan de kraton van Yogya, Joost moest overigens wel een grote broek aantrekken, want zijn korte broek was dus te kort en ook zjn slippers waren not done. Ook het paleis van de prins van Solo (Puri Mangkunegaran) bekeken. Kleiner qua opzet, maar zeker ook mooi en prima onderhouden. Zeker de moeite waard.

Vervolgens beland voor een hapje en een drankje in Kafe Atria. Dat bleek een karaokegelegenheid te zijn. Uitgedaagd door een oude Indonesier die een liedje ging zingen in het Nederlands over een verloren liefde en orchideeen heb ik me ertoe laten verleiden om met hem mee te zingen en daarna ook nog eens om een solo te doen via 'Let it be me'. Gelukkig heb ik met het ESSC enkele malen mogen oefenen met karaoke!

Solo was leuk, ook voor Joost die de kraton en het andere paleis in 2008 niet heeft gezien omdat hij en Jaap na de 'loods van Yogya' (= de kraton daar dus) daar geen fiducie in hadden.

Vrijdag 26 februari vroeg per Eksekutiv trein vertrokken voor het laatste onderdeel: Jakarta! Laat in de middag - na ruim 8 uur sporen - daar en weer naar Jalan Jaksa en weer naar hotel Istana Ratu (= paleis van de koningin). De rest van de dag rustig uitgedobberd o.a. met drinken, eten en films van HBO op de TV.

Vandaag, 27 februari hebben we Oud-Batavia (kota) en de Kelapa Sunda, de oude haven bezocht. Het oude stadhuis aan het plein - nu museum vol met dingetjes zonder veel uitleg volgens Joost - hebben we natuurlijk niet overgeslagen evenmin als de Kali Besar i.e. de gekanaliseerde Ciliwung rivier, de laatste resterende ophaalbrug (de Engelse Brug als ik me niet vergis) en evenmin zijn ons niet de vele oude Nederlandse gebouwen ontgaan, sommige in prima staat en andere in een ongelooflijk slecht conditie. Zo beklommen we b.v. de Uitkijkpost aan de Kelapa Sunda uit 1832 en bezochten we ook het Maritiem Museum met veel oude platen over Batavia gevestigd in een oud VOC-pakhuis aan de Pasar Ikan vlakbij de Uitkijkpost.

Tegen onze verwachting in vonden we
beiden Jakarta plezierig om te bezoeken. Morgen doen we de nog het Merdeka Plein met de gigantische naald ('de laatste erectie van Soekarno' zoals die ook wel genoemd wordt). Daarna op naar het vliegveld, nog even achterhalen hoe het nu precies met Lufthansa en de staking van de piloten zit.

Tot thuis! Meer foto's zullen we vanuit Nederland op Picasaweb plaatsen.

• 27 Februari 2010 - 09:33

Nenske: